תנאי-שילוח-בינלאומיים
5
יולי

יבוא מוצרים מסין הוא הזדמנות עסקית מצוינת לחיסכון בעלויות, להרחבת מגוון המוצרים שלך בעסק או לרכישת כל תכולת הבית במחירים נמוכים מישראל. אך כדי להצליח ולמנוע טעויות יקרות, חשוב מאוד להבין את תנאי השילוח הבינלאומיים - Incoterms. תנאים אלו מגדירים במדויק מי אחראי על הובלת הסחורה, ביטוחים, עלויות מכס וסיכונים לאורך כל מסלול המשלוח. במדריך זה נפרט את התנאים הנפוצים ביותר בייבוא מסין, ונסביר כיצד לבחור את תנאי השילוח המתאימים ביותר, כדי לייעל את תהליך הייבוא ולמנוע טעויות יקרות.

בחירת תנאי השילוח המתאימים היא קריטית להצלחת הייבוא ולחיסכון בעלויות. לדוגמה, אם אתם מזמינים מוצר מספק שמציע מחיר בתנאי FOB, ומבינים רק כשהסחורה מוכנה שלפי התנאי שילוח המוכר מעלה את הסחורה על הספינה, אבל אתם חשבתם שתאספו את הסחורה בעצמכם (EXW) - האי הבנה הזו עלולה לגרום להוצאות לא צפויות ולעלויות נוספות או מיותרות. לכן חשוב לוודא מראש בדיוק מה כל תנאי משמעו ולבחור את התנאי שמתאים לצרכים וליכולות שלכם.

מהם Incoterms ולמה הם כל כך חשובים?

Incoterms (International Commercial Terms) הם סט של תקנים בין-לאומיים שנוצרו על ידי לשכת המסחר הבינלאומית (ICC) כדי להגדיר באופן ברור את תנאי המסחר והשילוח בין קונים לספקים ברחבי העולם.

הם מגדירים מי אחראי על מה במהלך תהליך השילוח - כולל עלויות, סיכונים, ביטוחים ואחריות - החל מנקודת המוצא במפעל היצור או הספק ועד למסירה הסופית ללקוח.

ה-Incoterms מגדירים שלוש נקודות קריטיות בכל עסקה:

  1. מתי עובר הסיכון בטובין מהמוכר לקונה: זוהי הנקודה שבה האחריות על אובדן או נזק לטובין עוברת מצד אחד לצד השני. חשוב להבין מי נושא בנטל במקרה של תקלה לאורך הדרך בכל שלב.
  2. מתי עובר נטל ההוצאות/העלויות מהמוכר לקונה: הכללים מפרטים מי משלם עבור כל שלב בהובלה, מהמפעל בסין ועד היעד בישראל, כולל הובלה פנימית, שחרור מכס לייצוא, הובלה בינלאומית, ביטוח, שחרור מכס לייבוא, מיסים ועוד.
  3. מי אחראי לביצוע תהליכי שילוח: ה-Incoterms מפרטים מי אחראי לדאוג למסמכים, אישורים, סידורי הובלה, ועוד פעולות לוגיסטיות.

חשוב לזכור שה-Incoterms אינם עוסקים בבעלות על הטובין, בשיטות תשלום או במקרה של הפרת חוזה. הם מתמקדים אך ורק בהגדרת חלוקת הסיכונים והעלויות הקשורות לשילוח. המהדורה האחרונה של הכללים היא Incoterms 2020, אם כי גם Incoterms 2010 עדיין בשימוש, ולכן לעיתים חשוב לציין במפורש את השנה בעת סגירת העסקה (לדוגמה: FOB Guangzhou Incoterms 2020).

למה חשוב להבין את תנאי Incoterms במיוחד ביבוא אישי מסין?

  • שקיפות בהתחייבויות: הימנעות ממצבים שבהם צד אחד מאמין שהאחר אמור לשאת בעלויות או סיכונים מסוימים.
  • הפחתת סיכונים פיננסיים: הבחירה הלא נכונה בתנאי המשלוח עלולה לגרום לעלויות לא צפויות, עיכובים ומחלוקות משפטיות.
  • ייעול תהליך השילוח: הבנת התנאים מאפשרת תיאום טוב יותר עם חברות השילוח והלוגיסטיקה.
  • התאמה לסוג העסקה: בהתאם לסוג המוצרים, הערך, כמות וסוג העסקה - ניתן לבחור תנאים מתאימים שיחסכו זמן וכסף.

תנאי השילוח הנפוצים ביבוא מסין:

כשמדברים על ייבוא מסין, קיימים כמה תנאי שילוח עיקריים שחשוב להכיר ולהבין, כדי לנהל את העסקה והשילוח בדרך הנכונה.

  1. EXW (Ex Works) - בשער המפעל

    המוכר מציע את הסחורה לאיסוף היישר מהמפעל, והקונה אחראי על כל תהליך השילוח: השינוע, המשלוח, המכס, הטיפול והעלויות משם ואילך.

    • אחריות המוכר: לארוז את הסחורה באריזת יצוא מתאימה ולסמן אותה עפ"י ההנחיות.
    • אחריות הקונה: כל השאר! איסוף הסחורה מהמפעל, העמסה על משאית להובלה, שחרור מכס לייצוא, הובלה פנימית בסין, הובלה בינלאומית, ביטוח, שחרור מכס לייבוא בישראל, תשלום מיסים ואגרות, והובלה למחסן או לאתר ביעד הסופי.
    • נקודת מעבר האחריות על הסחורה: בשער המפעל של המוכר.

    למי זה מתאים? ליבואנים עם ידע וניסיון בלוגיסטיקה ושילוח, שרוצים שליטה מלאה על התהליך.

  2. FOB (Free On Board) - על סיפון האונייה

    המוכר אחראי להעביר את הסחורה לנמל היציאה ולעלות את הסחורה על הספינה. הקונה לוקח אחריות מהנקודה הזו. (לדוגמה: FOB Guangzhou)

    • אחריות המוכר: אריזת הסחורה, הובלה פנימית מהמפעל לנמל היצוא, שחרור מכס לייצוא, והעמסת הסחורה על האונייה.
    • אחריות הקונה: הובלה ימית מהנמל בסין לנמל היבוא בישראל, ביטוח ימי (מומלץ מאוד), פריקה מהאונייה, שחרור מכס לייבוא בישראל, תשלום מיסים ואגרות, והובלה למחסן או לאתר ביעד הסופי.
    • נקודת מעבר האחריות על הסחורה: על סיפון האונייה בנמל היצוא (לדוגמה: נמל גואנגזו).

    למי זה מתאים? ליבואנים שמעדיפים שהמוכר יטפל בשלב הראשוני אך מנהלים את המשלוח הימי בעצמם.

  3. CIF (Cost, Insurance and Freight) - עלות, ביטוח ודמי הובלה

    המוכר אחראי על משלוח הסחורה לנמל היעד, כולל תשלום עבור ביטוח ועמילות מכס. הקונה מקבל את הסחורה בנמל. (לדוגמה: CIF Ashdod).

    • אחריות המוכר: אריזת הסחורה, הובלה פנימית בסין, שחרור מכס לייצוא, הובלה ימית עד נמל היעד, ורכישת ביטוח ימי מינימלי (בדרך כלל Institute Cargo Clauses C).
    • אחריות הקונה: פריקה מהאונייה בנמל היעד, שחרור מכס לייבוא בישראל, תשלום מיסים ואגרות, והובלה למחסן או לאתר ביעד הסופי.
    • נקודת מעבר האחריות על הסחורה: על סיפון האונייה בנמל היצוא (בדומה ל-FOB). נקודת מעבר עלויות: בנמל היעד. שימו לב: למרות שהמוכר משלם על הביטוח וההובלה עד נמל היעד, הסיכון עובר לקונה כבר בנמל המוצא! זהו הבדל מהותי שרבים טועים לגביו.

    למי זה מתאים? ליבואנים שמעוניינים בפחות טיפול לוגיסטי ומעדיפים שהספק יסדר את המשלוח והביטוח.

  4. DDP (Delivered Duty Paid) - מסירה בתשלום מכס

    המוכר אחראי על כל התהליך - משלוח, מכס, מיסים והבאת הסחורה עד ללקוח. (לדוגמה: DDP Buyer's Warehouse, Tel Aviv).

    • אחריות המוכר: הכל! אריזה, הובלה פנימית בסין, שחרור מכס לייצוא, הובלה בינלאומית, ביטוח, שחרור מכס לייבוא בישראל, תשלום כל המיסים והאגרות (כולל מכס, מע"מ ועוד), והובלה עד למחסן הקונה.
    • אחריות הקונה: פריקת הסחורה במחסנו.
    • נקודת מעבר האחריות על הסחורה: בנקודת המסירה הסופית במחסן הקונה.

    למי זה מתאים? ליבואנים שרוצים לקבל את הסחורה מבלי לטפל בתהליכים המורכבים של שילוח ומכס.

איך לבחור את תנאי ה-Incoterms הנכונים לעסק שלך?

בחירת ה-Incoterm הנכון תלויה במספר גורמים:

  • רמת הניסיון של היבואן: יבואנים מתחילים יעדיפו DDP או CIF לנוחות מירבית, בעוד שיבואנים מנוסים יחפשו FOB או אפילו EXW כדי לשלוט בעלויות ולמקסם רווחיות.
  • נפח ההזמנה ותדירותה: להזמנות קטנות או חד פעמיות, DDP יכול להיות פתרון נוח. להזמנות גדולות וקבועות, FOB עשוי להיות חסכוני יותר.
  • יכולת שליטה לוגיסטית: אם יש לכם הבנה וקשר עם משלח בינלאומי אמין בישראל ו/או סוכני מכס בסין, תוכלו לנהל טוב יותר תנאים כמו FOB או EXW.
  • רמת הסיכון שמוכנים לקחת: ככל שהאחריות עוברת אליכם מוקדם יותר, כך הסיכון שאתם נוטלים עולה, אך גם הפוטנציאל לחיסכון בעלויות יהיה משמעותי יותר.
  • מחיר המוצר: קחו בחשבון את מחיר המוצר עצמו כחלק מההחלטה. בדרך כלל ספק יציע מחיר מוצר נמוך יותר בתנאי EXW, אך העלויות והטיפול בשילוח יהיו באחריותכם . תמיד חשבו על העלות הכוללת ותשוו את המחיר הסופי של פריט מהמפעל ועד היעד.

מה ההבדל בין DDP לבין Door-to-Door?

Door-to-Door זו שיטת שילוח ולוגיסטיקה, לא מונח חוקי או תנאי מסחר.

במשלוח Door-to-Door חברת השילוח דואגת לאיסוף המוצר מהמפעל או המחסן של הספק ועד למסירה ישירות לכתובת הסופית של הלקוח. זהו שירות לוגיסטי שמקל על היבואן, אך לא בהכרח מגדיר מי אחראי על מיסים ומכס בחוזה בין הקונה למוכר.

זה כולל שירותי איסוף, אריזה, שילוח בינלאומי, מכס, והובלה מקומית, אך לא מחייב שזו האחריות של המוכר - הרוכש יכול לקבל שירות מחברת לוגיסטיקה שמציעה את השירות.

במילים פשוטות:
DDP = תנאי מסחר שקובע שהמוכר אחראי על כל התהליך כולל מכס ומיסים.

Door-to-Door = שירות שילוח שבו החברה הלוגיסטית מטפלת בכל התהליך הלוגיסטי מהמפעל ועד הדלת שלך, אבל זה יכול להיות במסגרת תנאי מסחר שונים.

טיפים חשובים לשימוש ב-Incoterms ביבוא מסין

  • לפני חתימה על כל הסכם, ודאו שאתם מבינים היטב את כל המשמעויות של ה-Incoterm הנבחר, הן מבחינת עלויות והן מבחינת סיכונים. התייעצו עם משלח בינלאומי ו/או סוכן מכס מטעמכם בישראל. הם יוכלו לספק לכם הערכה מדויקת של העלויות הכרוכות בכל Incoterm ולעזור לכם לבחור את האפשרות האופטימלית עבורכם.
  • הבהירו את התנאים כבר בהסכם הרכש: כתבו במפורש את תנאי ה-Incoterms כדי למנוע אי הבנות.
  • וודאו את גרסת ה-Incoterms: גרסאות התקנים מתעדכנות (הגרסה האחרונה היא 2020) - וודאו שאתם מזכירים את הגרסה הנכונה.
  • שקלו להיעזר ביועץ לוגיסטי: במיוחד לעסק מתחיל, מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי.
  • בדקו את ההשלכות המיסוייות: כל תנאי Incoterms מלווה בדרישות שונות במכס ובמיסים - תכננו בהתאם.
  • הבינו מי אחראי על הביטוח: לא כל התנאים כוללים ביטוח - יש לדאוג לו בנפרד כשצריך.

לסיכום

הבנה טובה של תנאי Incoterms היא אבן יסוד ליבוא אישי מוצלח ורווחי מסין. בחירה נכונה של תנאי המסחר והשילוח מפחיתה סיכונים, מייעלת את התהליך ומאפשרת שליטה טובה יותר בעלויות.

אם אתם מתכננים לייבא מסין - הקדישו זמן ללמוד את ה-Incoterms הרלוונטיים לכם, ואל תהססו לקבל ייעוץ מקצועי כדי להבטיח שהעסקה תתנהל בצורה חלקה, בטוחה ורווחית.